همایش شناسایی قوانین تسهیل کننده جرائم و اختلافات حقوقی برگزار می شود

یک عضو کمیته اجرایی همایش شناسایی قوانین و مقررات زمینه‌ساز و تسهیل‌کننده جرائم و اختلافات حقوقی از برگزاری این همایش در تاریخ 28 بهمن ماه سال خبر داد

یک عضو کمیته اجرایی همایش شناسایی قوانین و مقررات زمینه‌ساز و تسهیل‌کننده جرائم و اختلافات حقوقی از برگزاری این همایش در تاریخ 28 بهمن ماه سال خبر داد.

سیدمهدی حجتی درباره علت برگزاری این همایش و محورهای آن، اظهار کرد: مقوله قانونگذاری، بسیار پیچیده است. قوانین ممکن است در مرحله اجرا و در عمل، برخلاف تصور واضعین آن، توفیقی حاصل نکرده و با شکست مواجه شوند. چنین قوانینی نه تنها مشکلی از مشکلات اداره زندگی اجتماعی را رفع نمی کنند، بلکه خود نیز به عاملی در جهت افزایش مشکلات و تنش‌های اجتماعی شهروندان تبدیل و در مواردی نیز به عاملی جرم زا بدل شده و باعث افزایش میزان ارتکاب جرم در جامعه می شوند.

وی ادامه داد: ناگفته نماند که وضع قوانین متعارض، ناقص، مجمل، مبهم و غیرقابل انطباق با واقعیت های اجتماعی و فرهنگی، قاعدتاً می تواند زمینه ساز ارتکاب بسیاری از جرائم و سبب بروز اختلافات حقوقی و به تبع آن طرح دعاوی متعدد و تحمیل هزینه‌های سنگین به دستگاه قضایی و جامعه باشد؛ به همین دلیل نیز دانشگاه خوارزمی با همکاری دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری و دادگستری کل استان البرز همایش شناسایی قوانین و مقررات زمینه ساز و تسهیل کننده جرایم و اختلافات حقوقی را در 28 بهمن ماه سال جاری در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی برگزار خواهد کرد.

حجتی درباره اهداف برگزاری این همایش نیز اظهار کرد: این کنفرانس در پی دستیابی به اهداف متعددی است؛ اما اهم اهداف این همایش شناسایی قوانین زمینه ساز ارتکاب جرایم و اختلافات حقوقی، اصلاح قوانین و صیانت ازحقوق شهروندان، کاهش بار کاری مراجع قضایی و غیرقضایی، کاهش هزینه‌های رسیدگی قضایی و غیرقضایی و افزایش همکاری در دو حوزه تئوری و عملی - دانشگاه و دادگستری - است که امیدواریم با حضور متخصصین امر و صاحب نظران عرصه حقوقی و قضایی کشور نتایج و اهداف موردنظر این همایش، محقق شده و مورد استفاده مراجع‌ذی ربط نیز قرار گیرد.

این عضو کمیته اجرایی همایش افزود: دانشگاه خوارزمی فراخوانی را در جهت دعوت اساتید دانشگاه، وکلا و قضات دادگستری و سایر صاحب‌نظران حقوقی برای ارائه مقالاتی در رابطه با موضوع این همایش منتشر کرد که متعاقب آن، علاقمندان به شرکت در این همایش موضوع و چکیده مقالات خویش را از طریق سایت www.lawconf.khu.ac.ir به دبیرخانه این همایش ارسال کردند که توسط داوران مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن نیز به شرکت‌کنندگان در همایش اعلام شده است.

وی افزود: کسانی که چکیده مقالات آنان مورد پذیرش قرار گرفته است فرصت داشتند که حداکثر تا 28 آذرماه نسبت به ارسال اصل مقاله خویش به دبیرخانه همایش اقدام کنند.

منبع : ایسنا