آیین نامه اجرایی ماده (67) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

آیین نامه اجرایی ماده (67) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

25/8/1394 هـ50557ت/111357شماره

وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیأت وزیران در جلسه 17/8/1394 به پیشنهاد مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد تبصره (2) ماده (67) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران ـ مصوب1391ـ آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آییننامه اجرایی ماده (67) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران

ماده1ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

الف ـ بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران

ب ـ مشمولین: دانشآموزان و دانشجویان شامل همسر و فرزندان شاهد٬ جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان.

پ ـ مشمولین طرح شاهد: دانشآموزان٬ دانشجویان و طلاب شامل همسر و فرزندان شاهد٬ جانبازان پنجاه درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان.

ت ـ خدمات آموزشی طرح شاهد: کلیه فعالیتها و اقداماتی که مطابق اساسنامه طرح شاهد ـ مصوب1369ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات بعدی آن که در قالب برنامههای تربیتی٬ آموزشی و نظایر آن در جهت رشد و ارتقای تحصیلی مشمولین آن صورت میگیرد.

ث ـ کمک هزینه تحصیلی: مبلغی که به منظور تأمین بخشی از هزینههای تحصیلی مشمولین توسط بنیاد و پس از تصویب شورای طرح و برنامه شاهد پرداخت میگردد.

ج ـ طرح پراکنده: وضعیتی که براساس آن دانشآموزان شاهد در یک مدرسه خاص تجمیع و متمرکز نشده باشند.

ماده2ـ بنیاد موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب سالانه در خصوص برنامههای آموزش عمومی برای مشمولین طرح شاهد به شرح زیر اقدام نماید:

الف ـ برگزاری کلاسهای تکمیلی٬ تقویتی ـ جبرانی و نظارت بر برنامههای آموزشی دانشآموزان شاغل به تحصیل در مدارس شاهد و طرح پراکنده (اعم از مدارس عادی و یا مدارس خاص مانند غیرانتفاعی٬ نمونه دولتی٬ استعدادهای درخشان و استثنایی و مانند آنها) و مدارس ایثارگران بزرگسالان.

ب ـ برگزاری کلاسهای تقویتی ویژه دانشآموزان دوره متوسطه دوم.

پ ـ ارایه وسایل کمکآموزشی و آموزش بالینی جانباران هفتاد درصد و فرزندان معلول مشمولین طرح شاهد که امکان حضور در کلاس درس را ندارند.

ت ـ ارایه خدمات مشاورهای و هدایت تحصیلی در مدارس شاهد و طرح پراکنده.

ث ـ تشویق دانشآموزان کوشا و ممتاز و حائزین رتبههای برتر آزمونهای سراسری دانشگاههای دولتی روزانه.

ج ـ حمایت از گروههای خاص تحصیلی از جمله دانشآموزان استعدادهای درخشان٬ استثنایی و بازماندگان از تحصیل.

ماده3ـ بنیاد موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب سالانه در خصوص برنامههای آموزش عالی و نیز پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان برای مشمولین طرح شاهد به شرح زیر اقدام نماید:

 الف ـ تشویق دانشجویان و طلاب ساعی و تلاشگر به منظور رشد و ارتقای وضعیت تحصیلی آنها در مؤسسات آموزشی دولتی روزانه.

ب ـ مشاوره و هدایت تحصیلی دوره تحصیلات تکمیلی شامل آمادهسازی افراد برحسب استعداد٬ علایق و شرایط محیطی و براساس نیاز جامعه.

پ ـ ارایه خدمات آموزشی به دانشجویان معلول به شرح زیر:

گروه یک ـ جانباز ویژه شامل: دو چشم نابینا و قطع نخاع گردن

گروه دو ـ جانباز ویژه ویلچری شامل: قطع نخاع کمر و قطع دو پا از بالای زانو

تبصره ـ فرزندان معلول شهدا٬ جانبازان و آزادگان تحت پوشش دارای ویژگی در گروههای یک و دو مشمول این بند خواهند بود.

ت ـ پرداخت کمک هـزینه تحصـیلی به دانـشجویان شاغل به تـحصیل در دانشگاهها و مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشـی غیرشهـریهبگیر در هر نیـمسال تحصیلی.

ث ـ استفاده از ظرفیت تشکلهای ایثارگری و معتمدین معین دانشجویی به منظور ارتقای علمی و تحصیلی دانشجویان و طلاب شاهد و ایثارگر (ازجمله تقویت بنیه علمی و استاد مشاور).

ماده4ـ مدت ارایه خدمات و تسهیلات موضوع این آییننامه به شرح زیر تعیین میشود:

الف ـ در بخش آموزش عمومی مطابق مقررات و ضوابط آموزشی وزارت آموزش و پرورش در هر مقطع.

ب ـ در بخش آموزش عالی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته چهار نیمسال٬ کارشناسی پیوسته هشت نیمسال٬ کارشناسی ارشد پیوسته دوازده نیمسال٬ دکترای حرفهای چهارده نیمسال٬ دکتری پیوسته پانزده نیمسال٬ کارشناسی ارشد ناپیوسته چهار نیمسال٬ دکتری pHd و تخصص پزشکی برمبنای آییننامه های آموزشی وزارتخانه های ذیربط.

معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری

منبع : روزنامه رسمی