کاهش چشمگیر جمعیت کیفری در کانون های اصلاح و تربیت

سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده از کاهش چشمگیر جمعیت کیفری در کانون‌های اصلاح و تربیت خبر داد و گفت در راستای استفاده از جایگزین‌های مجازات حبس و تاسیسات جدید قانون مجازات اسلامی مصوب سال سال 139 از قبیل تعلیق تعقیب و تاخیر صدور اجرای حکم، جمعیت کیفری کاهش یافته است

سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده از کاهش چشمگیر جمعیت کیفری در کانون‌های اصلاح و تربیت خبر داد و گفت: در راستای استفاده از جایگزین‌های مجازات حبس و تاسیسات جدید قانون مجازات اسلامی مصوب سال سال 139 از قبیل تعلیق تعقیب و تاخیر صدور اجرای حکم، جمعیت کیفری کاهش یافته است.

قوام فروزان در گفت‌وگو با «میزان» اظهار کرد: در راستای اجرای قانون مجازات اسلامی که با نگاه حمایتی از اطفال و نوجوانان تاسیس شده است، تسهیلات قانونی  بسیاری در حمایت از این قشر در معرض خطر و آسیب‌پذیر در اختیار قضات قرار گرفته و هم‌اکنون با اجرایی شدن قانون آیین دادرسی کیفری جدید این تسهیلات و حمایت‌ها به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

وی افزود: مجازات‌های جایگزین حبس و تصویب ماده 91 قانون مجازات اسلامی در سال 1392 و تاسیساتی مانند تعلیق تعقیب و تاخیر صدور حکم  از مهمترین دستاوردهای قانون جدید است. به موجب ماده 91 اعدام و قصاص نوجوانان  زیر 18 سال، بنوعی با شبهه مواجه می‌شود.

سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده اضافه کرد: به موجب این قانون پرونده‌های مربوط به اعدام و قصاص نوجوانان به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود و در صورت ایجاد شبهه در اجمال عقل نوجوانان بزهکار و عدم درک ماهیت و حرمت جرم ارتکابی از قصاص رهایی می‌یابند. این رویه منجر به صدور رای وحدت رویه توسط هیئت عمومی دیوان عالی کشور شده است که همه دادگاه‌ها ملزم هستند از این رای تبعیت کنند.

منبع : روزنامه حمایت