تهیه نقشه کاداستر 3 هزار و 68 هکتار بافت مسکونی و روستایی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد گفت برای 3هزار و 68هکتار بافت مسکونی و روستایی در کهگیلویه و بویراحمد نقشه کاداستر تهیه شده است

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای 3هزار و 68هکتار بافت مسکونی و روستایی در کهگیلویه و بویراحمد نقشه کاداستر تهیه شده است.

سعید محوری به عملکرد و فعالیت‌های تکمیل نقشه کاداستر شهری در کشور در سال 93 اشاره کرد و ادامه داد: از زمان آغاز عملیات اجرایی تهیه نقشه کاداستر شهری تا پایان سال گذشته در استان کهگیلویه‌و بویراحمد 838هکتار نقشه کاداستر شهری تهیه شده است. وی به تعداد قطعات املاک موجود در بانک جامع اطلاعات املاک و کاداستر در کشور در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: در سال  گذشته بیش از یک میلیون قطعه به قطعات املاک موجود در بانک جامع اطلاعات املاک و کاداستر اضافه شد .

 صدور 26هزار و 326سند مالکیت در سال گذشته

محوری همچنین در بخش دیگری از سخنانش به اسناد مالکیت صادره در سال گذشته اشاره کرد وگفت: در سال 93 تعداد اسناد مالکیت صادره بیش از 2میلیون فقره در کشور بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 14درصد افزایش داشته که از این تعداد معادل 9/99درصد از کل اسناد مالکیت به صورت کاداستری صادر شده است .  وی ادامه داد: سهم استان کهگیلویه و بویر احمد در سال گذشته از صدور اسناد 26هزار و 326 سند بوده که رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه داشته است. محوری خاطرنشان کرد : کمترین شاخص درصد نسبت سند مالکیت صادره کاداستری به کل اسناد مالکیت صادره متعلق به استان‌های لرستان و یزد و کمترین مربوط به استان ایلام بوده است.

 فعالیت 58دفتر ثبت اسناد رسمی

 در کهگیلویه و بویراحمد محوری تعداد دفاتر اسناد رسمی در استان کهگیلویه و بویراحمد را 58 دفتر ذکر کرد و گفت: در این دفاتر به طور متوسط 2هزار سند در سال و در ماه 167 سند توسط هر دفتر خانه صادر شده است. وی اسناد وکالت صادره دراستان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته را 62 هزار و 164سند ذکر کرد و ادامه داد: یک هزا ر و 814 سند وکالت فروش وسیله نقلیه و 6هزار و 926 سند وکالت فروش اموال غیر منقول نیز در سال 93 در استان صادر شده است.

  ثبت بیش از 6هزار  واقعه ازدواج در سال گذشته

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین خاطرنشان کرد: در سال گذشته در استان 6هزار و 967واقعه ازدواج و هزار و 216 واقعه طلاق نیز ثبت شده است.

ضرورت جامعه کنونی، شناخت جایگاه سند رسمی است

 محوری همچنین به معضلات موجود بنگاه‎های مشاورین املاک و خودرو هم اشاره کرد و بااشاره به متروک ماندن قانون راجع به دلالان مصوب سال 1377 و آیین نامه مربوطه در مواجه با قانون نظام صنفی و همچنین ضرورت تهیه و تدوین قانون نظام جامع ساماندهی مشاوران املاک و خودرو اظهارکرد: چنانچه مأموریت و وظایف مربوط به این گروه به صورت صد درصد به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور محول شود و سیستم منسجم نظارت و بازرسی در خصوص نحوه عملکرد این گروه در واحدهای ثبتی استقرار یابد،روند رشد قارچ گونه بنگاه‌های املاک و خودرو کاهش خواهد یافت.همچنین ازسوی دیگر افراد جهت تنظیم اسناد به دفاتر اسناد رسمی هدایت خواهند شد.   وی با‌برشمردن ارکان سند رسمی ادامه داد: دفاتر اسناد رسمی قبل از تنظیم سند با رعایت مواد 22 قانون ثبت  تبصره 8 ماده  100 قانون شهرداریها و ماده 58 قانون ثبت در خصوص احراز هویت متعاملین و همچنین احراز حق و اختیار احرازسمت طرفین تنظیم کننده سند، احراز اهلیت احراز هویت طرفین ، احراز رضایت ، احراز صحت عمل حقوقی را بر عهده داشته باشند. علاوه برآن از لحاظ شکلی نیز تنظیم سند به زبان فارسی  و درج آن در  اوراق مخصوص و ثبت در دفاتر مخصوص  که به امضای دادستان یا نماینده معرفی شده رسیده با درج تاریخ و سایر مستندات ، از ضروریات است . محوری تصریح کرد: تبیین جایگاه سند رسمی یکی از ضرورتهای جامعه ما است و باید با آگاهی بخشی در بین مردم از طریق رسانه های جمعی مزایای سند رسمی را اعلام کرد تا در مقابل  خطراتی که  افراد در مراجعه به بنگاههای املاک و خودرو با آن مواجه می شوند آگاهی های لازم به افراد جامعه ارایه شود تا به مرور زمان شاهد کاهش دعاوی ناشی از اختلاف افراد در مراجعه قضایی و درنهایت کاهش تعدد پرونده‌های این چنینی در محاکم قضایی باشیم.

منبع : روزنامه حمایت