مهریه هدیه است نه پشتوانه

یک کارشناس امور دینی، مهریه را به‌عنوان هدیه و پیشکش از طرف مرد برای زن دانست و گفت میزان مهریه باید با توجه به شأن و منزلت دختر و خانواده وی و همچنین توان مالی پسر تعیین شود که این موضوع متاسفانه در نظر گرفته نمی‌شود

یک کارشناس امور دینی، مهریه را به‌عنوان هدیه و پیشکش از طرف مرد برای زن دانست و گفت: میزان مهریه باید با توجه به شأن و منزلت دختر و خانواده وی و همچنین توان مالی پسر تعیین شود که این موضوع متاسفانه در نظر گرفته نمی‌شود.

حجت‎الاسلام علی محمدی ، با بیان این مطلب، اظهار کرد: متاسفانه امروز مهریه به ‌عنوان اصل تشکیل زندگی مطرح و باعث بروز مشکلات فراوانی از جمله خارج شدن مسیر زندگی دینی از همان ابتدای زندگی مشترک می‌شود.

وی در ادامه به مقایسه‎ای از پرداخت مهریه قبل و بعد از اسلام پرداخت و افزود: در قبل از اسلام مهریه در قالب هدیه‌ای که باید از طرف داماد به عروس و خانواده‎ها تقدیم شود مرسوم بود که بعد از ظهور اسلام رسم هدیه به نام مهریه مطرح شد که سفارش شده که آن در روزهای اول زندگی به زن پرداخت شود.

وی تصریح کرد: امروزه دو دیدگاه در رابطه با موضوع مهریه وجود دارد، یکی این‌که بالا بودن مقدار مهریه دلیلی برای به خطا نرفتن مرد است و از آن به عنوان اهرم فشار استفاده می‌شود؛ دومین دیدگاه نیز این است که میزان مهریه با شأن دختر ارزیابی می‎شود؛ در حالی که طبق نظر اسلام بهترین زنان کسانی هستند که از مهریه پایینی برخوردار هستند.

این کارشناس امور دینی به خودخواهی برخی زنان در موضوع مهریه اشاره کرد و افزود: متاسفانه در حوزه ازدواج تنها موردی دینی که باقی مانده موضوع محرمیت و عقد است، ولی مابقی مراسم و نشست‎ها مغایر با دین است که در این میان زنان به دلیل زیاده‌خواهی خود باعث بر هم زدن آرامش در زندگی مشترک خود می‌شوند که مهریه نیز جزو یکی از این زیاده‎خواهی‎ها است که در دیدگاه عوام مقدار بالای مهریه خوشبختی را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است فضای دینی، امروز در زندگی‌های ما جاری باشد، چرا که افراد به این فضاهای دینی نیاز دارند تا به آرامش برسند.

منبع : ایسنا